foto Bas Hofmans
Home Nieuws Een dag in de schoenen van de casemanager WGA

Een dag in de schoenen van de casemanager WGA

12 jun 2024
4 min leestijd

Mijn naam is Bas Hofmans, ik ben 30 jaar en werk met veel plezier bij Alpina@Work op de afdeling WGA. In deze nieuwe rubriek krijg ik als eerste de kans om jou als klant een inkijkje te geven in mijn dagelijkse werkzaamheden, zodat je meer inzicht krijgt in wat een arbodienst allemaal doet.

In 2022 ben ik als casemanager op de afdeling WVP begonnen en in oktober vorig jaar heb ik de overstap gemaakt naar mijn huidige functie als casemanager WGA. Ik heb veel regionale klanten, zoals bijvoorbeeld mijn eigen tandarts, maar ook klanten verdeeld over het hele land. Ons team adviseert en ondersteunt verzekerde werkgevers bij hun WGA-eigenrisicodragerschap. De eigen risico periode is tien jaar. In die tien jaar zijn er veel momenten dat je aan een dossier werkt met een grote variëteit aan taken. De afwisseling tussen het meedenken met uitkeringsgerechtigden en het adviseren van werkgevers spreekt mij erg aan. Net als het doorspitten van de vaak jarenlang opgebouwde dossiers op zoek naar die ene fout die een besparing op kan leveren.

Terugkeer in eigen werk

Mijn werkdag start deze dinsdag om 7.30 uur op kantoor Doetinchem, op vijf minuten fietsen vanaf mijn huis. Terwijl de koffie doorloopt, ruim ik met een collega de vaatwasser uit. Omdat het nog wat vroeg is om klanten te bellen behandel ik eerst mijn e-mail. Om 9.00 uur heb ik mijn eerste telefoongesprek met de HR-medewerker van een industriële bakkerij. Het gaat om een medewerker die al driekwart jaar ziek is door psychische klachten. We bespreken de mogelijke scenario’s ten aanzien van zijn re-integratie, ook met het oog op de vermoedelijke WGA -uitkering die zal volgen. Deze medewerker is nu aan het re-integreren bij een andere werkgever, maar wellicht kan hij straks weer bij zijn eigen werkgever volledig hervatten. We spreken af elkaar de komende periode op de hoogte te houden van het verloop van dit traject.

Bedrijfsongeval

Later op de ochtend heb ik contact met een jonge medewerker van een logistiek bedrijf die al meer dan twee jaar arbeidsongeschikt is door een ernstig bedrijfsongeval, waarbij hij hersenschade opliep. Hij heeft nog een lange toekomst voor zich en doet er zelf alles aan om weer zoveel als mogelijk te herstellen en aan het werk te komen. Zijn werkgever werkt hard mee om dit te realiseren. Waar een wil is, is een weg, dus we streven gezamenlijk naar een goede afloop. In mijn werk staat de klant steeds centraal. Regelmatig overleg met deze klant, de zieke (ex-)medewerker en UWV is hierbij van belang.

Doel bereikt!

’s Middags krijg ik een UWV-beschikking binnen, waar ik erg blij mee ben. Het gaat over een medewerker, waarvan ik enige tijd geleden het dossier doornam. Deze medewerker had inmiddels anderhalf jaar een WGA-uitkering, maar uit zijn dossier leek alles erop te wijzen dat re-integratie in werk was uitgesloten. Ik heb dit dossier voorgelegd aan een arts-gemachtigde, die het medische dossier beoordeelde. Zij gaf aan dat een bezwaar tegen de beslissing van UWV, met als doel een IVA- uitkering in plaats van een WGA-uitkering, kansrijk was. Het resultaat van ons bezwaar is nu inderdaad dat de medewerker alsnog een IVA-uitkering krijgt toegekend. Deze uitkomst is in meerdere opzichten gunstig, want de medewerker krijgt hierdoor een wat hogere uitkering en de toerekening van deze arbeidsongeschiktheid aan de werkgever vervalt, wat zorgt voor een aanzienlijke kostenbesparing. Ook betekent dit dat de re-integratie verplichting voor de werknemer komt te vervallen en onze dienstverlening wordt afgesloten.

In ons team van momenteel vier casemanagers hebben wij doorlopend overleg over de juiste aanpak in de verschillende dossiers. Je hebt een eigen caseload, maar de ingewikkelde zaken doen we echt samen! Ook naast de hoofdlijnen die ik nu genoemd heb, hebben we nog verschillende opdrachten en mogelijkheden die het werk erg afwisselend maken. Voorlopig is er dan ook nog heel veel voor mij om te leren en ik ben blij met de overstap die ik heb gemaakt.

We zijn bereikbaar via telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 17:00.

neem contact op